Najlepszy i Polecany Prawnik Adwokat Radca Prawny Kancelaria Prawna

Aktualizowano:

Kończy się kadencja Parlamentu Europejskiego 2014 i Komisji Europejskiej. Od czwartku 23 maja do niedzieli 26 maja 2019, odbędą się nowe wybory z których poznamy nowy skład PE a póżniej KE.

Czy PE i KE uporają się jeszcze w tej kadencji z przepisami związanymi z fałszowaniem stanu liczników samochodowych?

Wskazania drogomierzy nawet w co drugim używanym aucie poruszających się po unijnych drogach zostały sfałszowane, oddziałując na bezpieczeństwo konsumentów i środowisko.

Posłowie chcą nowych rozwiązań prawnych w walce z fałszowaniem przebiegu pojazdów. Zyski z tego procederu są ogromne, ponieważ sztucznie zwiększona wartość ekonomiczna wynosi – w zależności od segmentu pojazdów – średnio od 2000 do 5000 euro.

Według szacunków zjawisko to dotyczy od 5% do 12% samochodów na rynkach krajowych, ale od 30% do 50% wszystkich samochodów w obrocie międzynarodowym. W niektórych państwach UE prawdopodobieństwo trafienia na takie auto wynosi nawet 80%.

Propozycje Parlamentu Europejskiego

Posłowie chcą stworzenia prawnych, technicznych i operacyjnych przeszkód, które uczynią manipulowanie przy licznikach albo niemożliwym, albo tak czasochłonnym, trudnym i kosztownym, że przestanie się ono opłacać.

Wśród propozycji m. in.:

  • utworzenie krajowych bazy danych, w których przechowywane są wskazania drogomierza samochodów poddawanych okresowym badaniom technicznym, serwisowaniu i przeglądom w warsztatach samochodowych (na podobnej zasadzie działa belgijska baza Car-Pass i holenderska Nationale AutoPas) oraz obowiązkowa wymiana danych między nimi
  • kryminalizacja tego rodzaju praktyk na poziomie UE. Obecnie fałszowanie liczników jest zabronione w 25 państwach członkowskich (poza Cyprem, Łotwą i Portugalią), a kary są zróżnicowane (od maks. 2 lat więzienia we Francji do mandatu w wysokości 226 euro na Słowacji)
  • regularne rejestrowanie wskazań drogomierzy w czasie przeglądów technicznych
  • nałożenie na producent obowiązku zabezpieczenia drogomierzy – można w tym celu wykorzystać np. technologię łańcucha bloków, która z natury uniemożliwia modyfikowanie danych.

Fakty i liczby

Szkody gospodarcze dla całej UE wynikające z fałszowania przebiegu pojazdów szacuje się na 5,6–9,6 mld euro. Zjawisko to powoduje koszty dla ubezpieczycieli, dealerów samochodów używanych, firm leasingowych, producentów, jak również konsumentów.

Kosumenci nie tylko ponoszą większy niż rzeczywista wartość ata koszt zakupu. ale są także narażeni na konieczność częstszego serwisowania i naprawiania pojazdu. Po drogach porusza się więcej niebezpiecznych samochodów, które emitują więcej zanieczyszczeń.

Z badania przeprowadzonego przez Komisję Europejską wynika, że konsekwencją tego jest najniższe zaufanie do rynku samochodów używanych spośród wszystkich rynków towarów w UE.

Kolejne kroki

31 maja Parlament Europejski przyjął rezolucję w tej sprawie. Po uchwaleniu rezolucji Komisja Europejska opracuje propozycje legislacyjne w tej sprawie.(europa.eu)

 

Manipulowanie stanu licznika jest powszechnym problemem i kwestią bezpieczeństwa w całej UE. Wpływa to na rynek samochodów używanych i może powodować szkody dla konsumentów, środowiska i bezpieczeństwa drogowego. Aby chronić handel używanymi samochodami, Parlament Europejski naciska na ściślejsze kontrole, by zapobiec oszustwom dotyczącym przebiegów.

Szkody dla UE przez fałszowanie przebiegu pojazdów szacuje się na 5,6–9,6 mld euro
5 (100%) 5 głosy

Zobacz też

Dodaj Komentarz lub Opinie (jeśli masz wyłączone cookies formularze social mediów mogą działać niepoprawnie, najczęściej są niewidoczne)